Tuesday, February 8, 2011

Cinta dalam kehidupan

Cinta dalam kehidupan umpama irama dan lagu yang tak dapat dipisahkan. Ia juga umpama seteguk air mampu menghilangkan kehausan musafir di perjalanan.

Hidup tanpa cinta bak bulan tanpa bintang. Bak malam tanpa siang. Alangkah indahnya bila cinta hadir dalam kehidupan. Cinta ibu ayah kepada anaknya, abang kakak kepada adiknya dan betapa cinta anak kepada kedua ibu bapanya dan adik kepada abang kakaknya. Bila mereka pergi, terasa benar hati ini. Tiada lagi pengganti.

Qasidah yang pernah disampaikan oleh seorang 'Mutawif' dan sering diulang-ulangkannya ketika aku sekeluarga dan rombongan menunaikan Fardhu Umrah masih terngiang-ngiang lagi di telinga. Tanpa terasa airmata membasahi pipi bila teringat ibu yang telah pergi. 

Sebening titis embun pagi
Secerah sinar mentari
Bila ku tatap wajah mu ibu
Ada kehangatan dalam hati mu

Air wudhuk selalu membasahi mu
Ayat Suci selalu di kumandangkan
Suara mu penuh keluh dan kesah
Berdoa untuk putera puterinya


Oh ibu ku engkaulah wanita
Yang ku cintai selama hidup ku
Maafkan anak mu bila ada salah
Pengorbanan mu tanpa balas jasa

Ya Allah ampunilah dosanya
Sayangilah seperti dia menyayangi ku
Berikanlah oh kebahgiaan 
Di dunia hingga ke akhirat

Seorang ibu boleh menjaga sepuluh anak, tapi anak belum pasti boleh menjaga seorang ibu.
Patuhilah kata ibuayah. Bila kita sudah berkeluarga, sudah jadi ibu sudah jadi ayah; barulah kita tahu bagaimana perasaan hati seorang ibu ayah.  

Namun tidak di nafi betapa cinta kekasih kepada kekasih juga cukup indah mewarnai kehidupan. Di sini kita kenal erti kesetiaan, kejujuran, keikhlasan. Ramai yang berjaya ke jinjang pelamin.Tak kurang juga yang gagal. Cinta dan cita hanyalah mimpi yang tak kesampaian.
Cinta kekasih adalah cinta yang indah, cinta yang agung dan akan menjadi lebih indah dan lebih agung bila ianya menemui kegagalan. Cinta yang sedemikian menjadi lipatan sejarah dalam kehidupan sebagai iktibar untuk kita mahasabah diri, mengenal kebesaran Ilahi. Sesungguhnya Allah itu sentiasa berlaku adil kepada hambanya dan setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.

Dalam hidup ada cinta, gembira, sedih mengalirlah airmata. Tetapi yang sedihlah pastinya. Itulah dia 'Hidup, Cinta dan Airmata.

No comments:

Post a Comment